Tema#5: Hvilken Nansensgade vil DU have? – Rådgiveren, der vil slå saltomortaler i det tidligere Thaiaway

Madkapitlet i Nansensgade 48 er endegyldigt slut, efter at Thaiaways lokaler 1. februar i år blev solgt. Alle spor af takeawaystedets to køkkener – det varme i forlokalet og det kolde i det store midterlokale er væk. I fremtiden skal her planlægges, faciliteres og forretningsudvikles for ledere og bestyrelser. Eller CxOs og Management Boards, som det hedder i den verden.

Det er rådgivningsfirmaet Somersault (saltomortale, red), der flytter ind på adressen. Stifteren er økonom Tim Bruun Madsen, som viser rundt i Thaiaways skrællede lokaler. Hvor disken med kasseapparatet før stod, er der nu et mørkt hul i gulvet. Tim Bruun Madsen peger hen, hvor den svedige kok plejede at stå og vende ris og grøntsager i en varm wok.

“Her skal jeg have mit skrivebord,” siger han. “Jeg kommer nok til at sidde og skype en del med kunderne. Og her,” han peger på vinduet ud mod Nansensgade, “kommer der en lille bar. Altså ikke en bar-bar,” tilføjer han hurtigt. “Mere et højt bord og et par barstole. Og midterlokalet bliver et møde- og workshoplokale med whiteboards på væggene. Der kommer whiteboards i alle rum. Så vi kan gribe innovationen og være kreative.”

En lokal flytter ind

Selv bor Tim Bruun Madsen et spytkast fra det nye kontor. Rundt om hjørnet i Gothersgade. På 9. år. Igennem alle årene en flittig gæst i kvarterets cafeer og butikker. “Atmosfæren her er unik – alle spisestederne og hotellerne giver et godt liv. Nu er der heldigvis også kommet andre typer erhverv til, for eksempel designere og advokatkontor. Det er med til at højne gadens mangfoldighed og kreativitet. Den skal for alt i verden ikke miste sit kreative look med alle blomsterne og forretningerne. Men rengøring og vedligeholdelse kan godt gøres lidt bedre, synes jeg.”

Han står i det bagerste lokale, som har vinduer ud mod baggården. Her vil han skabe et podcastrum og på sigt udsende ugentlige podcasts. Med ekspertindspark. Emnerne bliver Digital Transformation, Bæredygtighed og People Management. De store forbogstaver er med fuldt overlæg. ”Det vigtigste en organisation har er dens medarbejdere. Eller People, som det er moderne at kalde dem. Det er altafgørende, at Strategi og People Management passer fuldstændigt sammen – ellers bliver virksomheden overhalet og når ikke i mål med strategien,” forklarer han.

Ikke en tøjforretning

“En saltomortale – det er jo den proces, en virksomhed går igennem, når den skal forandres. En forlæns rotation fremad, ud i den frie luft og så forsøge at lande på benene igen,” fortæller Tim Bruun Madsen. “Men mange organisationer aner ikke, hvor de skal starte med digitalisering, eksempelvis. I starten tror de, at de kan gøre det selv, men de mangler sparring, struktur og de rigtige processer. Det hjælper jeg dem med.”

Tim Bruun Madsen har en drøm om at få virksomhederne til at efterleve FN’s 17 verdensmål. “Jeg hjælper dem fra snak til handling. Får dem til at tænke cirkulær strategi – lifecycle. Hvad sker der, når deres produkter dør? Når produktionsmaskinerne dør? Hvilke pærer har de i loftet på deres kontor? Er det bæredygtigt?” Han har blandt andet bestilt inventar af genbrugsmaterialer. Og ser frem til en strøm af kunder i sit nye kontor – efter aftale. “Det her er strategiudvikling – ikke en tøjforretning,” siger han med et lille smil. “Men selvfølgelig er man velkommen til at kigge ind og hilse på, når kontoret åbner.”

Tim Bruun Madsen regner med, at Somersault.one i Nansensgade 48 er klar til Big Business i juli måned.

Tekst og fotos: O. M. B.

Tilbage til resonansens forside