Interessen for kunst driver værket

På kun 45 kvm i Kjeld Langes Gade 4 præsenterer de tre galleriejere Bjørn Bertheussen, Allan Evald Nielsen og Kasper Viebke danske og internationale upcoming kunstnere. Selv er de henholdsvis fotograf, læge og fundraiser i Dansk Flygtningehjælp. Og bundet sammen af en stærk interesse for ny kunst.

Den unge kunstner, Svend Sømod, tredjeårsstuderende på Kunstakademiet, fortæller ivrigt gestikulerende om oxideringsteknikken bag et kobbermaleri for en gruppe sortklædte gæster. Det er fredag d. 27. oktober, og klokken har netop passeret 17. Der er rødvin og dåseøl til en 10’er. Buddenbrooks Gallery har lige slået dørene op til endnu en fernisering, den sjette i galleriets historie. Hidtil har de udstillet både tegninger, fotokunst og installationer, og i aften viser de for første gang malerier af Svend Sømod. Genren er nemlig ikke afgørende, fortæller galleriejer Bjørn Bertheussen. Han og de øvrige ejere er derimod drevet af at vise al slags samtidskunst af høj kvalitet, på tværs af forskellige stilarter og traditioner. Det vigtigste er, at det er seriøs kunst, som vækker begejstring.

Beliggenheden er god, men netværket er vigtigst

Det er lidt af en tilfældighed, at Buddenbrooks Gallery etablerede sig lige netop i Kjeld Langes Gade, selv om også kvarteret fremkalder begejstring hos ejeren, Bjørn Bertheussen: ”specielt om sommeren når solen skinner, og man kan se vandet for enden af gaden”. Galleriejerne har dog en vis tilknytning til området, da de tidligere delte kontor på adressen, og den ene, Allan Evald Nielsen, er bosiddende i Nansensgade. Og da der så viste sig en mulighed for at åbne galleri i lokalerne, slog de til. Tilsyneladende med succes:

”Vi har ligget her siden august 2016, og hidtil er det gået rigtigt godt. På de fem udstillinger, vi har haft indtil nu, har vi solgt 45-50 værker. På den forrige udstilling blev der faktisk allerede udsolgt til ferniseringen. Og til næste år vil vi gerne med på messe.”

Til trods for at galleriet både bliver besøgt af kvarterets lokale beboere, og at ejerne har igangsat et samarbejde med en række af de nærliggende gallerier, erkender Bjørn Bertheussen, at den væsentligste årsag til Buddenbrooks vind i sejlene formentlig ikke skyldes beliggenheden. Det er nok snarere, at de tre ejere på forhånd havde et stort netværk blandt andre kunstinteresserede. Derfor er der også typisk i omegnen af 150-250 besøgende til galleriets ferniseringer. Så hvor Thomas Manns Buddenbrooks-familie gik fra storhed til forfald, er tendensen vist lige omvendt på Buddenbrooks Gallery.

Soloudstillingen NUL af Svend Sømod kører fra d. 27. oktober til og med d. 24. november.

Tekst og foto: R. P. A.